Wanneer je geen tekeningen of handboek van iets online kan vinden. Kan je twee dingen doen. 1: Stuk —> Jammer2: Stuk —> stukker dan dit zal het niet worden. Lets fix this!
Zonder handboek betekent dat heel voorzichtig alles wat los kan loshalen. Net zo lang tot je weet hoe het in elkaar zit, en je kan vinden hoe het iets werkt. En vervolgens wat er níet aan werkt. (Of dat hoop je)
Zo heb ik een matig werkende industriële naaimachine op de kop getikt waarbij het bijna te mooi was om waar te zijn. Hij ging nl veeeeel te snel.“Je moet alleen even een ring vervangen” zij de overigens hardstikke aardige verkoper.“Hoe moeilijk kan het zijn”! Dacht ik hebberig. En… het valt vast wel mee….Het viel natuurlijk niet mee.
Van de week de motor zover uit elkaar gehaald als mogelijk leek met het gereedschap dat ik thuis heb. Gelukkig houdt mijn garagist niet alleen van auto’s, maar vooral van ALLES uit elkaar sleutelen en heeft daar ook alle mogelijke gereedschap voor liggen. Ik mocht bij hem in de werkplaats zijn gereedschap en (een beetje) van zijn kennis gebruiken.
En zo sta je met 3 mannen en 1 vrouw om een motor te bakkeleien hoe dat ding werkt. 170 jaar klus en knutsel ervaring en een telefoontje naar een zeilmaakster verder en we wisten het niet.
Achteraf had ik het thuis kunnen oplossen. Wanneer ik IETS meer geweld had toegepast. Echter. ALLE handelingen die niet nodig blijken achteraf waren toch nuttig. Ik weet nu hoe de motor in elkaar zit. Ik weet welke onderdelen waar aan vast zitten. En wat er los moet om ergens bij te komen.
Enfin! De jongen die de machine aan mij heeft verkocht had gelijk. Het is inderdaad alleen ff een kurk ring vervangen. (wat een stuk minder simpele ring is dan het woord kurken ring doet vermoeden) Nu de schone taak aan mij om die online ergens te vinden. Zo niet. Remmenreiniger er over en lichtjes opschuren. Dan moet die weer voldoende of in ieder geval, iets meer weerstand geven.
Explainer: Het zwart op de schijf is vet. En dat hapt in plaats van dat het slipt. De ring is een koppelingsplaat die je gecontroleerd laat slippen voor lagere snelheden.